روزگار من

چسب مارمولک

/ بازدید : ۱۶۰۴۵

یکی از مارمولکهای توی خونه شکار شد!

بر خلاف گفته یکی از دوستان که یک در میلیون امکان گرفتار شدن مارمولک روی چسب مارمولک هست :-)

درست بعد چیزی حدود سی ساعت یکی از دو مارمولک دیده شده توی خونه افتاد توی تله مورد نظر که بعد هم توسط شجاعترین فرد مونث خونه یعنی زن داداشه کشته شد

یه دونه دم بریده دیگه اس هم هست

اینم شکار بشه دیگه میتو نم  با خیال راحت برم  سر جای خودم بخوابم

با امشب ک بیاد میشه پنج شب ک شبها میرم  خونه دادش بزرگه واسه خواب :-)


بعداً نوشت:

از اونجا که خیلی از خانومها مثل من بیشتر ترسشون از مارمولک بخاطر سمی بودن مارمولک هستش لازم دونستم چند مطلب به این چست در تاریخ خرداد 96 اضافه کنم که مطمعنم  باعث میشه خیلی ها ترسشون نسبت به این جانور کمتر بشه :


آیا مارمولک ها سمی هستند ؟

مارمولکها نیز در زمان احساس خطر روش های متفاوتی را اعمال می کنند که عبارت است از :

 

1- فرار : برخی مارمولک ها بلافاصله پس از احساس خطر به سرعت فرار می کنند مانند اسکینک ها . این مارمولک ها خیلی از لانه خود دور نمی شوند .

 

2- برخی مارمولک ها مانند سوسمارهای خاردم از دم خاردار خود برای دفاع از جانشان و دور کردن حیوان مهاجم استفاده می کنند، به نحوی که بلافاصله داخل سوراخ خود فرار کرده و با حرکت دادن دم تیغ دارشان و ایجاد ضربات محکم ، جانور شکارچی و یا حتی انسان را از خود دور می کنند . برخی مارمولک ها مانند بزمجه ها علاوه بر وارد کردن ضربات قوی توسط دم ، گازهای محکمی نیز می گیرند .

 

3- مکانیسم دیگری که در اکثر مارمولک ها دیده می شود قطع شدن دم به  صورت ارادی است . دم برخی از مارمولک ها در زمان ایجاد تماس توسط دشمن به طور ارادی طی عمل انقباض ماهیچه های دم کنده می شود . دم کنده شده به علت باقی ماندن خاصیت عصبی – عضلانی به طور موقت شروع به جنبیدن کرده و حواس جانور شکارچی را به خود جلب می کند . در این حین خود حیوان فرصت فرار می یابد . مردم بر این عقیده اند کهمارمولک ها دم خود را به این علت جا می گذارند تا موجود شکارچی آن را خورده  و به واسطه وجود سم درآن ( نظرات خرافی درمورد وجود سیانور یا ترکیباتی از آن ) بمیرد . گاهی شاهد درج خبرهایی هستیم که بیانگر افتادن یک مارمولک در دیگ غذا یا قوری چای و مردن عده ای آدم است . باید گفت که هیچ یک از این اخبار پایه علمی ندارند . طبق مطالعات انجام شده این قضیه به اثبات رسیده است که هیچ مارمولکی دارای سم نیست و علت قطع شدن دم در آنها، گمراه کردن جانور شکارچی است .( داستان افتادن مارمولک توی غذا و کشتن اهل خونه فقط داستانه! که البته توی خیلی از کشورهای خارجی این داستان تعریف میشه ولی تا به حال مرگی بر اثر این مورد گزارش نشده)


چه عواملی باعث می شوند که مارمولک ها بیشتر در خانه هایمان تردد کنند و چگونه آنها را از محیط زندگیمان دفع کنیم

اگر تعداد زیادی حشرات و جانداران ریزی که غذای مارمولک ها محسوب می شوند در محیط خانه پرسه بزنند احتمال وجود مارمولک ها نیز افزایش خواهد یافت

آشپزخانه کثیف، ظرف های نشسته، باقی مانده های غذا و هر نوع آلودگی می تواند حشرات و در نتیجه مارمولک ها را جذب کند

 

مارمولک ها در جاهای تاریک مانند پشت جارختی،قفسه،لوازم خانگی و غیره پنهان می شوند. اگر مکان های تاریک را تمیز نکرده و در معرض هوا قرار ندهید، مخفیگاه مناسبی برای آنها ایجاد خواهید کرد

 

مارمولک ها توسط بوی تخم پرندگان دفع می شوند

این یکی از ثابت شده ترین و بهترین راه های دفع مارمولک هاست. پس از استفاده از تخم ها، پوسته آنها را در اطراف خانه علی الخصوص نزدیکی پنجره ها و درهای ورودی بپاشید

 

حبه سیر میتواند مشکل گشا باشد

این سبزی خوش بو برای ما انسان ها بسیار خوش آیند است اما مارمولک ها از بوی آن نفرت دارند. سیرها را در اطراف محوطه خانه تان بیاویزید و یا رایحه سیر را در نزدیکی پنجره ها و درهای ورودی تان حفظ نمائید تا از ورود این آفات به خانه جلوگیری کنید. هم چنین می توانید از اسپری آب و آب سیر استفاده نموده و محیط خانه و اطراف  را عاری از مارمولک نمایید

 

استفاده از پیاز

مانند سیر، مارمولک ها از بوی تند پیاز نفرت دارند. آنها را در نزدیکی پنجره ها و درب های ورودی بیاویزید و یا در مخفیگاه های مارمولک ها قرار دهید. آنهابه دلیل اینکه تحمل بوی پیاز را ندارند لانه هایشان را ترک خواهند نمود. هم چنین می توانید اسپری آب پیاز و آب را درست کرده و در گوشه کنار خانه اسپری کنید تا مارمولک ها را دور نگه دارید

 

گرده های نفتالین

همه می دانیم که گرده های نفتالین در دور نگه داشتن ساس ها و سایر آفات مؤثرند. آنها بر روی مارمولک ها هم همین تأثیر را دارند. بوی زننده نفتالین این موجدات لغزنده را دور نگه خواهد داشت. گرده های نفتالین را داخل قفسه ها و گنجه ها قرار دهید

 

کاغذهای سمی مگس کش

کاغذ های مخصوص مگس کش را روی دیوارها علی الخصوص محل تردد مارمولک ها مانند گوشه ها و نزدیک منابع نور و... بچسبانید. آنها به این کاغذها گیر کرده و سپس از شر آنها راحت خواهید شد( همون چسب موش روی کارتون خودمون رو میگه)


یک سری سم مارمولک هم هست که اسپری میشه، کاربرد دارن ولی واقعا بد بو هستند و سمی در واقع ضررشون برای آدم خیلی بیشتر از سودشونه من خودم دیگه ازشون استفاده نمیکنم

۲۴
مـاه بـانو :)
۲۴ مهر ۱۹:۰۷
ووی مارمولک '-'

حق داری سر جات نخوابی خب بانو ^_^
پاسخ :
اووهووم :-(
رها مشق سکوت
۲۵ مهر ۲۲:۳۶
منم یه بار با چسب مارمولک یه مارمولکو به دام انداختم. البته خودم که جرات نداشتم نگاهش کنم، ولی اقای خوب سریع برش داشت
خیییییلی از حشرات میترسم، خیییییییییلیا
پاسخ :
بازم خوبه شما یه اقا دارید من که کلا هیچکی رو ندام تو همچین مواقع ک بخواد سریع عمل کنه

سحر
۲۴ شهریور ۲۲:۴۹
چجوری کشتش تو چسب؟؟؟ خب گناه داشته که بیچاره رو کشتین.... وقتی تو چسب گیر افتاده بود میشد آزادش کرد انداختش بیرون... نه که تو همون چسب بکشیش
پاسخ :
سلام
آزاد نمیشن که
ناجور چسبیدن
نکشیم که مورچه ها زجر کششون میکنن:(
منا
۲۳ دی ۰۲:۳۹
منم الان چسب موش ریختم روکارتون گذاشتم توآشپزخونه تا بگیره
پاسخ :
گرفت؟
سارا
۲۴ فروردين ۱۵:۲۲
لحظه ای که میکشینشون جیغ میکشن. بعضی موقع ها میشه شنید. کاش زنده میگرفتین و بیرون رهاش میکردین. چسب نامردیه. موش ها رو هم جدیدا با چسب میگیرن و با اینکه هنوز زنده ان، میکشنشون. اونا هم وقتی گیر میکنن جیغ میکشن. بی رحمیه که زنده زنده نتونن فرار کنن و راحت بکشیش. شاید کشتن سریع مثلا با دمپایی بهتر باشه. حالا اگه ببینین بازم میکشین؟
پاسخ :
سلام
من خودمم از این مسله عذاب وجدان داشتم منتها بعد گرفتاری نمیکشتیمیشون فقط تو پارک رو بروی خونه میگذاشتیمیشون شاید تونستن تقلا کنن و فرار و یا شکار یه موجود دیگه بشن.  هرچند که بازم بی رحمی بود . اما خب ترس از افتادنشون تو مواد غذایی و خوردنشون مجبور میکنه آدم رو
م
۰۹ خرداد ۱۶:۵۸
روی چسب چی بزارم تا بیاد سراغش؟
پاسخ :
گردو. نون چرب. پنیر. ولی گردو بیشتر جواب میده
سحر
۲۲ تیر ۱۵:۳۶
من اگر جات بودم میکردمشون تو یه اتاق، بعدش در اتاق رو میببستم کلی پیف پاف میزدم تا گیج بشن و نتونن فرار کنن، بعدا باید بری تو اتاق و پیداشون کنی و با یه چیزی مثلا دستمال کاغذی ببریشون توی حموم یا دستشویی و بعدش با دمپایی لهشون کنی و زجرکششون کنی تا براشون عبرت شه. نباید بهشون رحم کنی
پاسخ :
چه خشن:|
کیمیا
۰۳ مرداد ۲۱:۲۵
من الان به مارمولک تو حیاط دیدم هی هم دارن زیاد میشن







پاسخ :
سلام عزیزم. مراقب باش تو خونه نیان. بهترین راه همین پوشش در و پنجره و راهای ورودشون به خونه است.من خودم خیلی ازشون میترسم ولی دارم به ترسم غلبه میکنم
هنگامه
۰۵ شهریور ۱۴:۱۴
خب مارمولکه که تو چسب گیر افتاده بوده، چجوری کشتتش؟؟ با چی کشتش؟🤔 نمیکشت هم خودش میمرد.
پریسا
۲۱ خرداد ۱۵:۲۶
سلام دیشب یه ماموولک امده تو توالت ما تو اپارتمان هستیم تمام سوراخای خونرو ما بستیم نمیدونم از کجا امده حتی چاه بست داریم به نظرتون از تو فن توالت امده یا از چاه بست تونسته رد شه؟؟؟؟

پاسخ :
سلام. به احتمال زیاد از فن.گاهی هم بیرون آپارتمان هستن در رو باز میکنید میدون میان تو
علا
۲۷ مرداد ۰۴:۴۵

سلام وخسته نباشید

من الآن تقریبا۴۵روزه که یک خونه مستأجری نشستم که این خونه خیلی مارمولک داره عجیبه اینگارمثل مورچه توحیاط راه می رود ولی من دست به کارشدم که هرشبی ۴ تامی کوشم باچوب دستی 

پاسخ :
خدا قوت
خوبه که جرات کشتنشون رو دارید.
عاطفه
۲۴ مهر ۲۲:۴۱

این چسبا رو از کجا میشه تهیه کرد و چه قیمتی هستن و چجوری عمل میکنن؟

به نظرتون گناه ندارن این موش و مارمولکا که بخوایم با این روش بکشیمشون؟

پاسخ :
از عطارها میشه تهیه کرد یا فروشگاهای فروش کود و سم
گناهش رو نمیدونم ولی عذاب وجدان که یه مقدار داره
ستاره
۰۹ آبان ۲۲:۰۰

اگر پیف پاف بزنیم و در اتاقو ببندیم که نتونن فرار کنن، پیف پاف میکششون؟

پاسخ :
نه.فقط یکم شاید گیجشون کنه
سمیه
۲۰ آبان ۰۸:۴۶

من که سوسکا و هزارپاهارو یا جاروبرقی جارو میکنم بعد سر لوله رو میگیرم بالا که نتونن بیان بیرون، توی لوله پیف پاف میزنم و در حالی که جاروبرقی روشنه، پیف پاف مکیده میشه و بعد از دو سه دقیقه بدبختا رو تو همون کیسه جاروبرقی میکشم. به نظرتون این کار روی مارمولک هم جواب میده؟

پاسخ :
فکر نکنم. فقط سم کامن دیدم میکشتشون که اونم برای فضای بسته خطرناکه. من خودم گوشه های حیاط این سم رو اسپری میکنم و همیشه هم جسد مارمولک میابم:(
رامین
۲۶ آبان ۲۲:۳۱

چه دخترای بی رحمی! چسب و سوسک کش و اسپری و دمپایی و جاروبرقی و زجرکش کردن و له کردن و ...! بیچاره مارمولکا و سوسکا و هزارپاها و عنکبوتا !

پاسخ :
:)))))))
عشق فقط خدا
۲۹ تیر ۰۲:۵۱

سلام توروخدا یه مار مولک اومده تو اتاق بچه ام چکار کنم 

پاسخ :
ببخشید من دیر دیدم پیامتون رو
نترسید مارمولک خطری نداره
میتونین  اگه اتاق راه به بیرون داره پنجره رو باز کنین و با دسته جارویی یا خشکن هدایتش کنین بیرون
اگرم  نه 
چسب موش بخرین بزنین رو مقوا تو مسیرش قرار بدین
لیلون
۰۵ مرداد ۰۶:۱۸
بهترین کارکه من انجام دادم دراتاق بستم وباتتون سیگاردوددرست کردم
سه چهارمارمولک دیدم دم پنجره خفه شدن مثل اینکه ازدودتتون متنفرند
پاسخ :
چه جالب نمیدونستم
مریم
۰۳ شهریور ۰۰:۵۵

کشتن مارمولک هیچ گناه نداره بلکه هفتاد حسنه داره برید مطالعه منابع دینی 

مریم
۰۳ شهریور ۰۰:۵۷

کشتن مارمولک هیچ گناه نداره بلکه هفتاد حسنه داره برید مطالعه منابع دینی 

مریم
۰۳ شهریور ۰۰:۵۸

کشتن مارمولک هیچ گناه نداره بلکه هفتاد حسنه داره برید مطالعه منابع دینی 

به مریم
۳۰ شهریور ۲۱:۵۹

مریم خانوم اشتباه میکنید. خواهشن نکششون. اون منابع جعلی هستند.

Ali
۲۶ مهر ۱۳:۵۴

مارمولک من خودش سیگاری است شیشه و هرویین هم میزنه تازه منو مجبور میکنه براش مواد بخرم وگرنه با زهرش منو میکشه.

یکی کمکم کنه .... 

پاسخ :
:))))

فاطمه
۱۰ خرداد ۱۳:۳۵

توی خونه مارمولک دیدم که در حین فرار سرم خورد به در خیلی شانس اوردم چشمم چیزی نشد بغل چشمم کلا کبود شده . هنوز توی خونه هست.هنگام راه رفتن اینقدر مواظبم انگار مین کار گذاشتن.

 

سجاد قربانی
۲۶ مهر ۰۷:۰۰

من که با جارو سقف پاک کن میندازمش پایین و دسکش تو دستمه میگیرمش

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
About Me
گاهی لازمه بشینیم و با خودمون درد دل کنیم
گاهی هم شادیهامون رو باید با خودمون تقسیم کنیم!
و اون کسی که باید بیشتر از همه بهش احترام بزاریم کسی نیست جز همین خودمون!
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان